menu

Priser

Typisk bliver priserne nulstillet kl. 10:00 på nogle hverdage (Haahr Benzin kl. 12:00), og på det tidspunkt vil listepriser være gældende. Der er en trend til at priser bliver nulstillet mandag og torsdag. I løbet af dagen falder priserne, så vil man have "billig" benzin så kan man med fordel tanke tidlig eller sent på dagen. En anden vinkel på priser er at søge hen hvor der er flere konkurrerende selskaber, da de justere priser efter hinanden i en lokal priskrig.

Hver selskab har sin profil og mening om hvad den reelle pris skal hedde, og derfor optræder der forskellige ord for samme begreb. Fx Circle K: klarpris, OIL! tank & go: pumpepris, Q8/F24: pumpepris, Uno-X: ingen listepriser men kun en pumpepris, FDM: standerpris.

Stort set alle selskaber tilbyder et såkaldt brændstofkort, som typisk giver kredit og/eller rabat på gældende listepris.

En del selskaber har deres lavprisselskab, som oftest er ubemandede stationer, hvor prisen er lidt lavere. Fx Q8 - F24, Circle K - 1-2-3, Shell - Shell Express, Bonus - Uno-X

Bemandede stationer er bemandet på den måde at der findes en butik.

Lavprisselskaber/Ubemandede stationer

En del selskaber har deres lavprisselskab, som oftest er ubemandede stationer, hvor prisen er lidt lavere.
Selskaber med lavprisselsskab:
  • F24 (Q8)
  • 1-2-3 (Circle K)
  • Shell Express (Shell)
  • Uno-X (Bonus)
"Rene" lavprisselskaber:
  • OIL! tank & go
  • ingo
  • OK
  • Go'on

Observationer

OK stationer er ofte placeret i nærheden af en Coop butik, fx Dagli'Brugsen, SuperBrugsen, Kvickly, Fakta.
Shell har ofte 7-Eleven tilknyttet

Udvikling i brændstofpriser

Alle større selskaber offentliggør deres listepriser, og den samlede fremstilling findes under: Listepriser.

Listepriser eller den vejledende udsalgspris for de enkelte selskabers brændstoffer bestemmes af prisen på det internationale marked. Den er bestemt af udbud og efterspørgsel, råolieprisen, dollarkurs og rygter på marked. Så ændres en af disse, fx dollarkursen betyder det nye brændstofpriser på blyfri benzin og diesel. For tiden sker dette to til tre gange i ugen, og træder i kraft sidst på formiddagen (10:00 – 12:00) på hverdage. Udvikling i listepriser kan ses: Udvikling i listepriser

Statsafgifter, miljøafgifter og moms udgør omkring 3/4 af prisen, og omkring 2/3 af råolieprisen.

Ifølge selskaberne handler den det om have lavere omkostninger end konkurrenterne, og konkurrencen er hård, da staten også tager sin andel, men det udelukker ikke en lokal konkurrence på prisen på standeren.

I FuelFinder er listepriser sorte, og vælger man en tankstation vil man kunne finde dato for listeprisen. Er der indberettet en pris, så vil den være farvet og forventelig lavere end listeprisen (besparelsen kan være op til en krone pr. liter).

Hvordan finder man en god pris på brændstof til bilen...

Listepriser eller den vejledende udsalgspris ændres 2-3 gange om ugen på hverdage. Så det er en god ide at tanke inden kl. 10:00, og man kan spare op til en krone pr. liter i forhold til listeprisen pga. den lokale konkurrence mellem selskaberne.

De forskellige selskaber har observatører, som kører rundt for at tjekke den lokale konkurrence og justere deres (pumpe-/stander-)priser. De justere deres priser i forhold til konkurrenten og minimumspris for tankstationen. Et af de allerstørste selskaber bruger denne rutine cirka hver 3. time, dvs. kl. 13 og 16 osv.

Der er forskel på pris på bemandede og ubemandede tankstationer, hvor de ubemandede er 10 øre billigere end de bemandede. Undlad at tanke på motorvejen, da disse bruger listeprisen og ikke er udsat for konkurrence.

Mange selskaber tilbyder brændstofkort med 30-45 dages kredit. Disse har typisk ikke en kontant rabat på den pris som fremgår af standeren, men har man et medlemskab af en organisation, fx FDM, forbrugsforeningen så kan man få et brændstofkort med en kontant rabat på 20-30 øre pr. liter.

Mulige brændstofkort kan ses på: Brændstofkort

Firmakort har ofte en stor rabat på listepris, og er derfor upåvirket af tidspunkt og konkurrence.

Kort og godt: Find en ubemandet tankstation med lokal konkurrence og tank inden kl. 10:00, og anvend et brændstofkort med kontant rabat på prisen. Har man ikke tid til jagte gode priser, så gør det inden mandag kl 10:00.

FuelFinder understøtter dette… - man vil kunne finde eller søge tankstationer indenfor en relativ kort afstand/radius, og få præcis den brændstoftype man ønsker ved at ændre i indstillinger under visning. Man har mulighed for at registrere brændstofkort, og få den medtaget i beregning af pris på brændstof, såfremt det vælges under indstillinger.

Køre stil

Det er glimrende at lede efter og få brændstof til en god pris, men besparelse forsvinder hurtig, hvis man vælger at køre som Lewis Hamilton i sin formel 1 racerbil.

At opnå lav brændstofforbrug betyder få gearskift, lave omdrejninger og lav hastighed, korrekt dæktryk, undgå tomgang. Som FDM beskriver så sparer man 20% brændstof ved at køre 100 km/t fremfor de tilladte 130 km/t. På den anden side skal man også følge trafikken, så følge efter en lastbil på motorvejen har flere fordele for et lavt brændstofforbrug. Skal man ligefrem køre efter strategien: ”Coast and burn”, hvor man accelererer bilen og derefter slukker motoren, og gentager dette i en uendelighed – det må være et personligt valg, og et hensyntagen til den generelle trafiksikkerhed. Strategisk kørsel er et stort emne, og en ting er sikkert – kraftige accelerationer og høj hastighed gavner ikke det lave brændstofforbrug.

Nutidens biler har masser af udstyr som bruger energi, fx klimaanlæg, el-bagrude, radio, blæser. Nedrullede vinduer, trailer, campingvogn, skiboks er også med til at øge brændstofforbruget. Så ønsker man et lavt brændstofforbrug – sluk klimaanlæg, rul vinduerne op, sluk radioen osv.

Det FuelFinder kan bidrage med er at holde regnskab med brændstofforbruget og beregne det gennemsnitlige forbrug.

Ethanol

Har du stået ved en tankstation på autobahn kikkende på de forskellige brændstoftyper og været i tvivl om hvad man skulle vælge? Hvad kan bilen tåle af ethanol/ætanol i benzinen?

Siden juni 2010 har der været 5% ethanol i al benzin jf. EU lovgivning. Vælger man at tanke en benzin med mere end 5% ethanol, skal man sikre sig at bilen er egnet til dette. Tyskland har E10 (10% ethanol), Holland har op til 15% i blue one og i Sverige kan man få E85 (85% ethanol). Teknisk er der intet til hinder for at køre på ren ethanol, hvis køretøjet kan tåle det.

Ethanol bliver i dagligt tale også kaldt alkohol eller sprit. Det er såmænd et affaldsprodukt i gæring af kulhydrater som f.eks. sukker og stivelse. I forhold til diesel og benzin har ethanol visse fordele. Der dannes færre småpartikler ved forbrændingen, ligesom udslippet af CO2 er mindre. Desuden kan det fremstilles lokalt, og dermed spares der transport. Når ethanol alligevel ikke er særlig udbredt som brændstof, skyldes det, at der også er ulemper. Energitætheden er for eksempel ikke nær så stor som i benzin, og derfor skal man tanke hyppigere. Desuden kan der være startproblemer i koldt vejr. Dertil kommer, at ethanol og metanol er temmelig aggressive stoffer, som bl.a. kan få jern til at ruste og plast til at mørne. Der kræves derfor specielle tanke og slanger til brændstoffet.

FuelFinder understøtter dette for svenske brændstoffer… - man vil kunne finde eller søge tankstationer indenfor en relativ kort afstand/radius, og få vist priser for E85. Svenske listepriser.